Nakladatelství Domino  ›  Edice  ›  Napětí  ›  Vykonavatel

Vykonavatel

Autor:
Juan Gómez Jurado
Originální název:
Espía de Dios
Překlad:
Vladimír Medek
Žánr:
Napětí
ISBN:
978-80-7303-846-5
Počet stran:
312
Datum prvního vydání:
24. 04. 2013

Kliknutím zvolte variantu

Vykonavatel

Popis: Vykonavatel

Volba nového papeže může mít nečekaně krvavé kulisy...

Nepřijeli do Vatikánu zemřít, ale zvolit nového papeže. Než se však konkláve stačí ujmout svého vznešeného úkolu, je jeden kardinál zavražděn. Pachateli  zjevně nestačilo jen zabít, potřeboval svou oběť trápit a zohavit. Měl snad ten brutální čin symbolizovat mučednickou smrt?


Dříve než se policejní inspektorka Paola Dicantiová stačí s případem pořádně seznámit, je nalezen další zmasakrovaný kardinál. Teď už je zřejmé, že pachatel plní předem stanovený záměr. Spatřuje v tom snad jeho zvrácená mysl jakési vyšší poslání? Vykonává ty brutální popravy z vlastní vůle, nebo na něčí příkaz?


Paole přichází na pomoc Otec Anthony Fowler, americký kněz a bývalý agent FBI, který o hledaném vrahovi ví mnohem víc, než by si inspektorka dokázala představit. A když je důkazy dovedou až k nejmocnějším postavám v církevní hierarchii, začíná dvojice vyšetřovatelů tušit, že se brzy nejspíše stanou dalšími figurkami v něčí smrtící hře. Těmi, kteří mají být také obětováni...

 


Dotaz k produktu Vykonavatel

Jméno:
Telefon:
E-mail:  povinné pole
Číslo "10" slovy:  povinné pole
Váš dotaz:   povinné pole
 
 

Autor: Juan Gómez Jurado

Juan Gómez Jurado

Pokud bychom měřili počtem prodaných knih, patří Juan Gómez Jurado (*1977) mezi trojici nejúspěšnějších španělských autorů všech dob. Jeho prvotina Vykonavatel byla přeložena do dvaačtyřiceti jazyků a jen ve Španělsku se jí prodal milión výtisků.


Čtenářské recenze

Jak se vám tato kniha líbila? Zajímá to nejen nás, ale také celou řadu dalších čtenářů. Budeme tedy moc rádi, když se s námi podělíte o své názory a dojmy.

Pro odeslání recenze musíte být přihlášení.

V záplavě konspiračních románů patří tento na špičku.

17. 10. 2013  |  Recenzoval: Marek Zákopčan

Záhadné vraždy kardinálov niekoľko dní po smrti Jána Pavla II. sú príliš veľkou senzáciou, aby sa dala ututlať. Najmä keď sa vo Vatikáne pred konkláve sústredia tisíce novinárov a najmocnejší ľudia z celého sveta. Talianska inšpektorka a americký kňaz, bývalý príslušník tajnej služby, musia spojiť svoje sily a zastaviť šialeného vraha skôr, ako sa rozpúta ešte väčšie peklo.

Dej debutového románu španielskeho autora Juana G. Jurada sa odohráva v apríli 2005, kedy svet obletela správa o úmrtí obľúbeného pápeža. Do Vatikánu však nemieria iba kardináli, aby na konkláve zvolili nového pontifika, ale aj sériový vrah, ktorý si za obete vyberá práve možných kandidátov na tento významný post. Spôsob vraždy poukazuje na psychopata so zvrátenou mysľou, preto Vatikán využije pomoc inšpektorky Paoly Dicantiovej, odborníčky na analýzu správania a pohnútok sériových vrahov. Pri pátraní sa stretáva nielen s členmi vatikánskych zložiek, ale i s americkým kňazom, otcom Fowlerom, ktorý pozná totožnosť vraha zo svojho niekdajšieho pôsobenia v ústave pre liečbu pefodilných a inak narušených kňazov. Lenže jedna vec je vedieť, kto vykonáva rituálne vraždy, a druhá dokázať ho chytiť...

O mladom autorovi sa hovorí ako kombinácii Thomasa Harrisa a Dana Browna, pretože v jeho príbehu sa spája výrazný kriminálno-psychologický prvok so záhadami vo vnútri celosvetovej duchovnej inštitúcie. Dej románu Vykonavatel je dynamický, je v ňom minimum hluchých miesta, postavy sú zaujímavé a neklišéovité. Či už ide o zápletku s tajomnými úmrtiami, flashbacky do minulosti, alebo osobný život Paoly Dicantiovej, čitateľ sa nenudí a hoci vie, kto zabíja, záver je predsa len prekvapivý...

Osobne považujem za jednu z najvýraznejších postáv mladú nedocenenú novinárku, ktorá odhalí, čo sa deje za múrmi Vatikánu. Mihne sa v deji a potom odchádza, ale Juan Jurado si dobre uvedomil jej potenciál, pretože daná postava sa stala hlavnou hrdinkou jeho ďalšieho románu, ktorý ešte len čaká na preklad. Dúfam, že sa ho dočkáme, pretože v záplave mnohých konšpiračných a kriminálnych románov patria tie Juradove do vyššej triedy. A Vykonavatel je toho dôkazom.

Mistrně napsaný thriller, jehož rozuzlení šokuje

30. 04. 2013  |  Recenzoval: BoboKing

Ve Vatikánu 2. dubna 2005 umírá papež Jan Pavel II. Přestože žil v nejmenším státě světa, vládl více než jedné miliardě lidí. Kdo má být dalším nejvyšším ochráncem víry na zemi se zatím neví. Ale někdo začíná ve Vatikánu vyvražďovat důležité kardinály, kteří zde přijeli nového Nejvyššího pontifika zvolit.

Katolická církev si v posledních letech na nezájem médii nemůže stěžovat. Určitě by ho ale oželela. Především odhalování sexuálního násilí kleriků na svých „ovečkách“ plní v západních zemích dost často titulní stránky novin. Španělský spisovatel a novinář Juan Gómez-Jurado (*1977) ve své románové prvotina právě těchto věcí využívá. Jeho thriller „Vykonavatel“ (orig. Espía de Dios, 2006) nás zavádí do světa katolické církve, která už nemá až takovou moc, aby tyto záležitosti jen tak „zametla pod koberec“. Bohužel jeden z jeho „zbloudilých“ služebníků Božích se rozhodl „zreformovat“ církev v tu nejnevhodnější dobu. Blíží se konkláve, kde se bude volit nový papež, ale někteří kardinálové jsou nalezeni brutálně zavražděni. Vydloubnuté oči, vyříznuté jazyky, odřezané ruce. To vše za sebou vrah zanechává. Na pomoc si Vatikán přivolává speciální jednotku italské policie pod vedením policejní inspektorky Paolo Dicantiové. Vatikán a jeho policejní oddělení má jednu zásadní podmínku. Jeho zdi nesmí opustit jediná informace o případu. Pro veřejnost a tisk prostě žádní mrtví neexistují.

Román Vykonavatel je taková kombinace krvavých thrillerů s Hannibalem Lecterem od Thomase Harrise s konspiračními nápady Dana Browna. Už od první kapitoly je jasný thrillerový nástup, když nám velmi sugestivně popisuje, jak vypadá takové řádění vyšinutého vykonavatele : „ … zdvihl však nůž a zastrčil ho mezi rty vyděšené oběti. „Neumíš si představit, Petře, jak si tohle vychutnám…“ Selznickovi trvalo téměř tři čtvrtě hodiny, než zemřel.“ Moderní způsob, jak už od počátku fandu thrillerů zaujmout a vtáhnout do dalšího děje. A k tomu i tajnosti, které se skrývají za zdi Svatého města. Nejedná se sice o mysteriózní záhady typu původu Ježíše, jako v Da Vinciho kódu, ale o neskutečnou moc a intriky, které v centru katolického světa vládnou. Není divu, že po vydání knihy se kromě obdivných ohlasů jak čtenářů tak kritiků, objevily i pohoršené reakce náboženských spolků, především ve Španělsku a Polsku.

Čeho si určitě čtenář všimne, je ten jižanský temperament hlavních hrdinů. Především ispettoro Dicantiová je dokonale ztvárněna jako typická temperamentní Italka. K tomu se autorovi skvěle podařilo přidat jako kontrapunkt postavu záhadného amerického vojenského kněze - vyšetřovatele Antony Fowlera, která se ukáže i v dalších knihách Gómez-Jurady.

„Vykonavatel“ je rozhodně mistrně napsaný thriller, který stránku po stránce neustále překvapuje novými odhaleními, aby v závěru doslova šokoval rozuzlením. Prostě ve svět vykonavatelů Boží vůle se řídí jinými pravidly než u obyčejných smrtelníků.

V překladu Vladimíra Medka vydalo ostravské nakl. DOMINO na jaře 2013.

Díky J. G. Juradovi nejsou drsné thrillery dominantou zámořských autorů

24. 04. 2013  |  Recenzoval: Richard Spitzer - Centrum detektivky

Je červencová noc roku 1999. V americkém státě Maryland se nachází Ústav svatého Matouše, středisko pro léčbu katolických kněží, kteří se dopustili pedofilie. Právě tuto noc jeden z chovanců, Viktor Karoski, sprovodí surovým způsobem ze světa otce Selznicka.
Ocitáme se ve Vatikánu, o šest let později. Papež Jan Pavel II. právě umírá a ve svatém městě začíná konkláve, které má zvolit nového nejvyššího představitele církve. V jednom z vatikánských kostelů je nalezeno zohavené tělo kardinála Robayra. Má vypíchnuté oči, useknuté ruce a uřezaný jazyk. To vše ještě zaživa. Vedle těla se nachází latinský nápis.

"Tedy vážení..., muselo mu trvat aspoň půl hodiny, než odřízl ruce a očistil je, a přibližně hodinu, než očistil celé tělo a oblékl ho. Nedá se spočítat, jak dlouho oběť mučil, ale dá se soudit, že mu to také trvalo dost dlouho. Řekl bych s určitostí, že strávil s obětí přinejmenším tři hodiny, nejspíš i víc."
Na nějakém utajeném a klidném místě. Nepřístupném veřejnosti, daleko od všech kradmých pohledů. A navíc odloučeném, protože Robayra určitě musel křičet. Jak velký hluk někdo nadělá, když mu vydloubnou oči a utrhnou jazyk? Určitě strašný.
Str. 40

Vyšetřování dostává na starost mladá inspektorka Paola Dicantiová, specialistka na sériové vrahy, s diplomem ze studia na americké FBI. Od svých spolupracovníků, podinspektora Maurizia Pontiera a styčného důstojníka s vatikánskou policií jménem Fabio Dante se dozvídá, že jde už o druhou vraždu — před nedávnem byl podobným způsobem zavražděn jiný kandidát na nového papeže. Proto je nyní zapotřebí Paolinina specializace. Dicantiová má hned od počátku svázané ruce — nikdo z Vatikánu nestojí o to, aby se případ mrtvých a zohavených kardinálů dostal na veřejnost nebo aby se o něm dozvěděli ostatní účastníci konkláve. Malý tým vyšetřovatelů dostává záhy alespoň další posilu — tou je otec Anthony Fowler, Američan, bývalý vojenský kaplan, s velmi záhadnou minulostí v tajných službách. Překvapené trojici sděluje jméno vraha...
Zdálo by se, že má ruka spravedlnosti vyhráno, ale není tomu tak. Ani znalost vrahovy totožnosti nezabrání dalším obětem, dojde i k osobnímu zaangažování Paoly na celém případu.

Vykonavatel je prvotinou relativně mladého španělského novináře a spisovatele Juana Gómeze-Jurada (nar. 1977), která ho vynesla na vrchol žebříčku nejprodávanějších španělských spisovatelů. Více než milion výtisků této knihy bylo prodáno do 42 zemí světa. Od té doby má španělský spisovatel na kontě ještě další dva tituly. Tím prvním je Contrato con Dios, který se zabývá nacismem a holokaustem, a kde vystupuje kromě otce Fowlera také novinářka Andrea Oterová, známá již z Vykonavatele. Novějším titulem je pak El emblema del traidor, jehož děj sahá dokonce až do roku 1919.


Říkáte si při čtení Vykonavatele, kde jste něco podobného už četli? No ano, připusťme, že se to celé velice podobá bestselleru Andělé a démoni od Dana Browna. Není to jen místem děje, ale i likvidací kandidátů na Nejvyššího pontifika, nerovnému boji s inteligentním nepřítelem a všudypřítomnou konspirací. V neposlední řadě také umným smícháním fikce se skutečnými událostmi a reálnými osobami (Jan Pavel II., George Bush, Joseph Ratzinger). Není divu, že je autor považován za následovníka právě Dana Browna nebo třeba Steva Berryho. Na rozdíl od svých předchůdců však Gómez-Jurado jde v popisování krvavých detailů mnohem dál, a blíží se tak například k americkým kolegům, jmenujme třeba Karin Slaughter nebo Johna Lutze, čímž tento žánr posouvá více do dnešní zvyklosti barvitého popisu morbidností. Sám spisovatel o svém díle v úvodu píše, že více než skutečnosti líčené v románu znepokojuje možnost, že by se skutečně mohly stát.

P. FANABARZRA: Proč jsi vylezl ven?
#3 643: Udělal jsem chybu. Zakopl jsem o tu plechovku a převrátil jsem ji. Ve skříni byl strašlivý smrad. Zvracel jsem. Když přišla maminka, rozzlobila se. Strčila mi do toho neřádstva obličej. Potom mě vytáhla ze skříně, aby ji poklidila.
P. FANABARZRA: A to ses nepokusil utéct?
#3 643: Neměl jsem kam jít. Maminka to dělala pro mé dobro.
P. FANABARZRA: A kdy tě pustila ven?
#3 643: Jednoho dne. Odvedla mě do koupelny. Očistila mě. Řekla, že doufá, že jsem si z toho vzal ponaučení. Řekla, že ta skříň je peklo a tam že přijdu, když nebudu hodný, ale už se nikdy nedostanu ven. Oblékla mě do svých šatů. Řekla, že jsem se měl narodit jako děvčátko a že to ještě stačíme napravit. Sahala mi na bouličky. Řekla, že je to všechno marné. Že tak jako tak přijdu do pekla. Že pro mě už není žádná pomoc.
Str. 115—116

Upřímně řečeno, když jsem začal knihu číst, byl jsem chvílemi skeptický. Připadalo mi, že jsem se ocitl v x-tém pokračování hry "Nakolik znáš Bibli", kde obdobně jako v mnoha jiných příbězích budeme pátrat po tom, co znamenají tajemné odkazy a náznaky, nalezené na místě činu nebo dokonce na těle (či v těle) oběti. To se zde však bohudík nestalo, Gómez-Jurado se přece jen vydal trochu jinou cestou. I když na malou lekci z historie a vatikánských zvyklostí dojde. Pokud však bylo Andělům a démonům, resp. jejich (podle mě neprávem) slavnějšímu pokračování Šifra mistra Leonarda vyčítáno obsáhlé vysvětlování historických souvislostí (zejména filmová podoba obou knih tím údajně trpěla), tady je poučení omezeno spíše na stručné poznámky pod čarou.
Ani tato kniha se však neobešla (hlavně ve Španělsku nebo v Polsku) bez protestů některých církevních představitelů, kterým vadilo, že je sériovým vrahem pedofilní kněz, navíc polského původu. Ale jako obvykle tyto aférky jen ještě zvýšily prodejnost knihy...

Zatímco zmínění Andělé představují hlavní postavu, která musí zapojit všechny své mozkové závity a oprášit i ty nejzapadlejší znalosti, aby pomohla najít vraha, zde je hlavní hrdinkou mladá policejní inspektorka, která sází na zavedené policejní postupy a především na své znalosti o sériových vrazích. Paola je mladá žena, která možná působí zprvu poněkud nezrale, se stálou vazbou na dobu dospívání, žije sama jen se svou matkou, ale postupem času si stále více svou neústupností a odhodlaností získává sympatie čtenářů.

Ostatní postavy už nejsou tak jednoznačné, kolega Maurizio je podezřívavý a dokáže být i nepříjemný, ale je také oddaným věřícím a správným otcem rodiny. Postava Fabia Danteho je spíš protivná, ale v příběhu má nezanedbatelnou úlohu. Nejzajímavější a nejzáhadnější je postava otce Fowlera, ke které bychom rádi cítili sympatie, ale autor nám to nechce usnadnit, jelikož před námi neustále odlupuje další slupky jeho charakteru, abychom byli překvapeni (příjemně či nepříjemně), co se pod nimi skrývá.

V každém případě Vykonavatel dokazuje, že drsné thrillery plné napětí, konspirace či nejnižších lidských poklesků, které chování postav v budoucnu ovlivní, nejsou jen dominantou zámořských autorů. Je to velice dobře a myslím, že bychom měli na chvíli odhlédnout od amerických, britských a celé řady severských spisovatelů, a stočit zrak na jih, do slunného Španělska, odkud k nám proniká nový pramen, který se bude snažit hasit naši neutuchající žízeň po napětí a vzrušení.

Pro ty, kdo ve Vatikánu byli, nebo se tam chystají, je připravena pomůcka v podobě mapky v úvodu knihy. Jsou v ní zachycena všechna důležitá místa, kde se děj odehrává. Možná si také vzpomínáte na některé dřívější knihy, kde byly v úvodu vyjmenovány všechny postavy, které se v příběhu objevují. Je tomu tak i zde, takže ti, co mají problém s cizími jmény, tuto pomůcku nejspíš uvítají.

 

http://detektivky.bestfoto.info/cz/vykonavatel-juan-g%C3%B3mez-jurado-id2013040017

Konspirační thrillery nejsou doménou anglo-amerických autorů.

22. 04. 2013  |  Recenzoval: Centrum detektivky - Michaela Turková

Že napínavé konspirační thrillery nejsou jen doménou anglo-amerických autorů, dokazuje tento madridský následovatel Dana Browna...

Úspěšný španělský novinář a sloupkař přesedal na dobrodružné thrillery, s nimiž slaví mezinárodní úspěch. Sice hned každého napadnou Andělé a démoni, když slyší o thrilleru z Vatikánu a velké konspiraci ohledně smrti papeže, přesto se autorovy podařilo téma zpracovat natolik dobře – nebo měl tak dobrý marketing – že se jeho první román God´s Spy / Espía de Díos prodal do 42 zemí světa. I jeho další thrillery dobyly po Španělsku i mezinárodní knižní trhy a dohromady se jich po celém světě prodalo přes 3 miliony výtisků, což autora vyšvihlo mezi nejúspěšnější španělské spisovatele, hned vedle Carlose Ruiz Zafóna a Javiera Sierru.
Pro své vypravěčské umění a epickou šíři ve svých románech zasazených do minulosti je kritikou nazýván „španělským Kenem Follettem." O jeho první dva thrillery, spojené záhadným Otcem Fowlerem s minulostí z tajných služeb, se už zajímá Hollywood, který zvažuje koupi filmových práv.

OCENĚNÍ::
2008 – Premio de Novela Ciudad de Torrevieja (The Traitor´s Emblem)
2011 – International Latino Book Award (The Moses Expedition)


Ukázka z knihy Vykonavatel