Nakladatelství Domino  ›  Edice  ›  Napětí  ›  Triptych

Triptych

Autor:
Karin Slaughter
Podtitul:
Série Will Trent, 1. díl
Originální název:
Triptych
Překlad:
Hana Žižková
Série:
Will Trent
Pořadí knihy v dané sérii:
1
Žánr:
Napětí
ISBN:
978-80-7303-878-6
Počet stran:
408
Datum prvního vydání:
08. 10. 2007
Datum vydání dotisku:
27. 02. 2013

Kliknutím zvolte variantu

Titul je rozebrán

Tuto knihu vám už bohužel nemůžeme nabídnout a ani neuvažujeme o dotisku. Protože ale víme, jak se cítí člověk, který nějakou knihu zkrátka potřebuje mít, máme pro vás doporučení. Na knižní databázi Baila funguje skvělé prohledávání nabídky antikvariátů – pokud knihu neseženete tam, tak už ji nejspíše neseženete nikde. Hodně štěstí a dobrých čtenářských zážitků!

Triptych

Popis: Triptych

Nikdo nechápal, podle jakých kritérií vrah své oběti vybíral. Jisté bylo jen jedno: že všechny mladé ženy se udusily vlastní krví, protože je vrah připravil o jazyk. Má to snad být pachatelův zrůdný podpis? Chce tím policii něco vzkázat, nebo je tak šílený, že si prostě nemůže pomoct?

Sérii brutálních vražd vyšetřuje policejní veterán Michael Ormewood, který neproslul ani tak svými detektivními schopnostmi, jako spíše arogancí a záchvaty vzteku. Své by o tom mohla vyprávět jeho zdeptaná manželka, každý policajt z města a teď také mladý agent Will Trent, který byl k případu nasazen.

Ormewood možná nezkušeným kolegou pohrdá, ale spolupracovat s ním musí. Vrah totiž udeřil znovu. A když se na scéně objeví John Shelly, který byl před lety neprávem odsouzen za vraždu a nyní je odhodlán najít na vlastní pěst skutečného viníka, začne se rozvíjet drama, které drsně zasáhne do života všech zúčastněných.

 


Dotaz k produktu Triptych

Jméno:
Telefon:
E-mail:  povinné pole
Číslo "10" slovy:  povinné pole
Váš dotaz:   povinné pole
 
 

Autor: Karin Slaughter

Karin Slaughter

Jak přiznává Karin Slaughter (*1971), v mládí četla v podstatě všechno, co jí v knihovně půjčili domů. A jak už to bývá u těch, kterým osud předurčil spisovatelskou dráhu, zkoušela psát už jako malá holka. Nebyla zase o tolik starší, rovných třicet, když jí vyšel první román (Zběsilost). Jako nejlepší debut v oblasti thrilleru za rok 2001 byl nominován do užšího výběru na Zlatou dýku, cenu, kterou udílí Americká asociace autorů detektivních románů.

Od té doby uběhlo přes deset let a půldruhé desítky dalších knih. Autorka je zasazuje do prostředí, jež zná nejlépe, protože se tam narodila a dodnes tam žije – na americký jih, do Georgie. Atmosféru maloměstského společenství, kterou nasávala celé mládí, přenesla do série románů z fiktivního okresu Grant County. Když se později, už jako dospělá, přestěhovala Karin Slaughter do Atlanty, zrodila se další série, jejímž hrdinou je speciální agent Will Trent. Obě série spojuje ponurost, nekašírované násilí, skvěle vygradovaný děj a v neposlední řadě také důraz na společenské aspekty.

Její knihy vyšly už v jednatřiceti jazycích a nyní se také dočkají filmového zpracování. Will Trent zaujal švédské filmaře, kteří prve převedli na plátno Larssonovo Milénium, a v současné době se dokončuje scénář založený na prvním románu z trentovské série, Triptych. A autorka si smluvně zajistila, že film nebude jen chabou napodobeninou literární předlohy – sama se na tvorbě scénáře aktivně podílí. Máme se tedy na co těšit!

Karin Slaughter se už možná ocitla na spisovatelském vrcholu, ale u ní samotné se toho moc nezměnilo. Dávno už sice žije v Atlantě, ale chalupu má na venkově a tam se při vytváření každého románu na jeden dva týdny uchyluje a pak píše denně od rána do hluboké noci, dokud jí v tom nezabrání rozbolavělá bříška prstů.


Čtenářské recenze

Jak se vám tato kniha líbila? Zajímá to nejen nás, ale také celou řadu dalších čtenářů. Budeme tedy moc rádi, když se s námi podělíte o své názory a dojmy.

Pro odeslání recenze musíte být přihlášení.

Syrové čtení, které ve vás vyvolá řadu úvah.

01. 09. 2014  |  Recenzoval: Richard Spitzer - Centrum detektivky

V Atlantě někdo vraždí a zohavuje prostitutky. Zabijáka musí odhalit detektiv Ormewood spolu s mlčenlivým, dyslektickým agentem Willem Trentem. Podaří se jim zastavit vraha včas, než se jeho pozornost obrátí na ně a jejich blízké? A jakou mají se vším souvislost události z osmdesátých let?

V roce 1985 bylo nalezeno zohavené tělo studentky střední školy Mary Alice Finneyové. Z vraždy byl obviněn její spolužák, se kterým byla naposledy viděna na odchodu z večírku.

Současnost. Detektiv Michael Ormewood je povolán k vyšetřování případu zavražděné prostitutky Aleeshy. Vrah ji před smrtí zbil a zohavil.

„Chytej!“ zavolal Leo a hodil sáček Michaelovi.
Michael ho viděl jako ve zpomaleném záběru, jak se otáčí ve vzduchu jako nedofouknutý fotbalový míč. Chytil ho těsně nad zemí a ucítil, jak v prstech svírá cosi tlustého a mokrého.
„Papáníčko pro kočičku,“ řekl mu Leo.
„Zatra…,“ Michael se zarazil uprostřed slova. Věděl, co to je.
„Koukněte, jak se tváří!“ rozesmál se Leo.
Jeho hlas se odrážel od stěn jako ozvěna.
Michael na sáček němě zíral. V krku měl knedlík a tělem mu projel nečekaný záchvěv strachu. Hlas, který vyšel z jeho úst, mu připadal cizí. Jako by byl pod vodou a možná se i topil. „Co se tu stalo?“ opakoval.
Leo se nepřestával smát, a tak za něho odpověděl Pete: „Pachatel jí ukousl jazyk.“

Michael nemá zrovna snadný život. Stará se o postiženého třináctiletého syna, navíc mu nadřízení přidělí jako dozor agenta Willa Trenta z Georgijského úřadu vyšetřování (GBI). Michael má pocit, že musí být kontrolován, Willovi se zase detektiv příliš nezamlouvá, takže je jasné, že se tito dvě rozdílné povahy asi nespřátelí. Nicméně musí spolupracovat, sadistický vrah může udeřit znovu. A skutečně o sobě dá brzy znovu vědět – tentokrát je obětí patnáctiletá dcera Michaelova souseda… Jde o osobní mstu? O výhrůžku policii? A jak do toho všeho zapadá nedávno propuštěný pedofil a vrah?

Karin Slaugter ve svém prvním příběhu ze série s Willem Trentem naplno dokazuje svou pověst drsné vypravěčky, která stále dokáže překvapovat novou formou násilí, depresivních míst a úchylek. Zavádí nás do syrových prostředí, mezi ztroskotance, se kterými bychom se sice nechtěli ocitnout na jednom místě, ale sledovat jejich život nás fascinuje stejně, jako třeba sledování jedovatého plaza v teráriu.

Hlavní město státu Georgia, Atlanta, není v podání autorky rozhodně popisováno jako místo, kam by rádi zavítali turisté. Naopak, Karin nám představuje tento kout Ameriky často jako bezútěšný, plný deviantů, násilníků a pouličních prostitutek, plazících se na samém dně společnosti. O „lepších“ čtvrtích padají jen letmé zmínky, ale náš děj se odehrává hlavně v podřadných bytech, ošumělých putykách a věznici pro těžké zločince. Pokud se už děj přesouvá do nějakého „normálnějšího“ prostředí, vyskytují se tam postavy, které mají stoprocentně nějakého toho kostlivce ve skříni.

V úvodní části knihy se prolínají novinové zprávy z poloviny osmdesátých let s nálezem první oběti v (relativní) současnosti a následným zahájením pátrání. Poprvé se tedy setkáváme s Willem Trentem. Mlčenlivý urostlý chlapík se spoustou jizev, velice chytrý, avšak snažící se nepovyšovat nad jiné, je pro ostatní postavy (a zatím i pro čtenáře) velkou neznámou. V tomto románu teprve poznáváme některé pozdější postavy série, některé se tu zatím vůbec nevyskytují (doktorka Sára, Lena Adamsová atd.).

Po úvodu se autorka možná pro někoho poněkud překvapivě na delší dobu odklání od linie vyšetřování smrti prostitutky a přichází s příběhem Johna Shelleyho. Tento děj ale také navazuje na zmíněné události v osmdesátých letech, do kterých se román posléze v retrospektivě často vrací. Čím čteme román déle, tím více nám dochází, že všechno má své místo. I když Johnův příběh strhává pozornost na sebe a odtahuje nás od předpokládané hlavní postavy Willa, postupně do sebe začnou zapadat jednotlivé děsivé souvislosti. A hlavně hodně překvapující souvislosti, které bychom nečekali, nejspíš proto, že vidíme přesně to, co autorka chce, abychom viděli.

Už před polovinou knihy tak dochází k velmi překvapivému odhalení, které obvykle nacházíme na konci příběhů, ne-li doslova na posledních stránkách. Tímto odhalením si však Karin Slaugter ani na okamžik neuškodila. Naopak ještě více čtenáře ke knize připoutá a nutí ho číst dál. Nutí ho nakonec fandit Johnově postavě, protože se naskýtá možnost, že všechno může být nakonec jinak.

Triptych je syrové čtení, příběh plný násilí, vyprávěný ze tří pohledů (odtud název knihy). Ale příběh, který také může nutit k zamyšlení. Není to kniha, kterou bychom s klidem odložili a věnovali se něčemu jinému. Vyvolává v nás úvahy, jak snadno se někomu může zhatit celý život. Nutí nás zapřemýšlet o tom, zdali je správné, že propuštění trestanci už nemají téměř žádnou šanci vést normální život. Příběh ukazuje známou pravdu, že zlo nemusí pocházet jen od těch nejnižších společenských vrstev, ale že ti „výše postavení“ bývají někdy daleko horší. Perfektně to dokazuje jedna ze závěrečných scén konfrontace, ze které mrazí a kde je tak hustá směs atmosféry nenávisti, zlosti, pocitu bezmoci a zloby, že by se dala ne krájet, ale rovnou odsekávat.

Karin Slaughter v předmluvě knihy píše o tom, že učinila odvážný krok, když se rozhodla napsat první knihu, která se neodehrává ve fiktivním okrese Grant. My už víme, a následující knihy to jen potvrzují, že se odvaha vyplatila. Spisovatelka nám představila několik velice uvěřitelných a zajímavých postav. Dala nám sérii románů, která baví (a šokuje) čtenáře po celém světě. Sérii, kterou odstartovala tato brilantně napsaná kniha, plná šokujících podrobností a odhalení. Rozhodně stojí za přečtení, protože podle mého soudu patří mezi autorčiny nejlepší tituly.


První případ Willa Trenta. Hodně ostrý start!

21. 01. 2014  |  Recenzoval: Kristýna Pekárková - Books in Ashes

V tratolišti krve zabitá postarší prostitutka. Brutálně zavražděná mladá dívka s vyříznutým jazykem. Traumatizovaná dívenka s ukousnutým jazykem. A další a další. Nejen že se případy liší místem, ale také je dělí několik desítek let. Má je na svědomí jedna jediná osoba? Will Trent se vrací zpět do Atlanty a je nasazen na případ jako konzultant GBI. A ne že by si hned získal přátele u atlantské policie.

Will Trent je mladý a u GBI pracuje krátkou dobu, ale už si stačil vytvořit pověst člověka, který je schopný a svou práci dělá dobře. I když při tom sem tam někomu nepříjemně šlápne na bolavé místo. Sám má svou minulost, o kterou se nechce dělit. Po vynucené době strávené v horách se vrací do Atlanty, kdy je svou nadřízenou přiřazen k případu mrtvé prostitutky. Nikdo by se nad takovou smrtí nepozastavoval, ale Will v ní vidí spojitost, i když není na první pohled patrná.


Spolupráce s detektivem Ormewoodem se mu moc nezamlouvá a má pocit, že mu něco tají. Jenže on sám nechce nic moc prozradit, takže je to vyrovnané. Pak ale musí sáhnout pro pomoc k někomu, s kým mluvit vůbec nechtěl. Angie Polaskiovou neviděl přes dva roky. To poslední co viděl, byla její záda a pak zabouchnuté dveře. Ale společnou minulost nevymaže, a teď by se mu hodila pomoc. A Angie by potřebovala taky nějakou tu laskavost. Má pocit, že se někdo dostal nebo možná dostane do průšvihu.

Johna Shelleyho propustili po dvaceti letech z vězení. Všechno mu připadá jiné, spoustě věcí nerozumí, ale je rozhodnutý zůstat venku a už nikdy se za mříže nevrátit. Když náhodou zjistí, že někdo žije pod jeho jménem, nechápe, o co jde, ale ví, že v tom nebude nic dobrého. A pak objeví, kdo se skrývá za jeho identitou. Vzpomínky a střípky minulosti se pospojují a John je rozhodnutý to takhle nenechat. Jen nikdo nesmí přijít k úrazu.

První román s detektivem Willem Trentem je bezpochyby výjimečný. Především tím, že kombinuje dva, respektive hned tři pohledy na celou situaci a propojuje minulost se současností. Karin Slaughter si jako hlavní postavu nevybrala typického detektiva. Žádného bezchybného hrdinu se skvělým rodinným zázemím, ale právě naopak. Díky tomu je Will Trent takový, jaký je. A to je na něm velice sympatické. Příběh, který si autorka vybrala, je velice silný. Už jen samotná trofej, podpis, podle kterého si Will případy spojil, jsou neobvyklé. A vlastně k tomu stačilo málo. Jediná věta se stala hnacím motorem pro zrůdu, která si své činy užívá.

Po dočtení téhle knihy jsem se musela chvilku vzpamatovávat. Není to nijak nechutný příběh, ale skryté poselství toho, co z člověkem může udělat odmítnutí, nepochopení. Čtenáře to nutí k zamyšlení. A zároveň se chce dozvědět víc. Víc o Willovi, Angie a ostatních.

Skutečná lahůdka pro milovníky krimipříběhů

29. 04. 2013  |  Recenzoval: Marek Zákopčan

České vydavateľstvo Domino, ktorého knihy sa vďaka distribúcii dajú ľahko zohnať aj u nás, prináša milovníkom krimipríbehov skutočnú lahôdku. V detektívnej sérii s hlavnou postavou vyšetrovateľa Willa Trenta sa spájajú prekvapivé zvraty, napätie, medziľudské vzťahy a otvorenosť v zobrazovaní i "nechutných" detailov.

Originalita Slaugterovej knihy spočíva aj v spôsobe stavby príbehu. Spočiatku sa zdá, že hlavným hrdinom je detektív atlantskej polície Michael Ormewood, ktorý má na starosti vyriešenie vraždy miestnej prostitútky. Ako sa ukáže, obeť bola zneužitá, zbitá a páchateľ jej odhryzol jazyk. Podobné zranenia spôsobil tajomný neznámy aj ďalším osobám, avšak značne odlišným - od malého dievčatka cez dospievajúce ženy až po zrelé štyridsiatničky, líšiace sa sociálnym pôvodom i farbou pleti. Čo vedie krutého šialenca a podľa čoho si vyberá svoje obete?

Na pomoc polícii v Atlante prichádza Will Trent, švihák v obleku, ktorý síce vystupuje len ako poradca pri vyšetrovaní, no napriek tomu svojím prístupom a bystrým umom výrazne napomáha pri dolapení páchateľa. Spočiatku tichá a nie veľmi výrazná vedľajšia postava postupne sťahuje dej na seba. Dokáže sa prispôsobiť akejkoľvek situácii a v jednaní s ľuďmi je skutočným majstrom. Získava si dôveru svedkov a rozuzľuje zamotanú situáciu. Jeho záhadná minulosť je dôvodom na dohady a jazvy, ktoré si so sebou nesie ako spomienku na prácu, poznamenali nielen jeho telo, ale i dušu.

Karin Slaughterovej sa nedá uprieť veľký talent pri vykresľovaní postáv. Či už ide o hlavných hrdinov, alebo epizódne postavy, každá predstavuje osobitú psychologickú kapitolu. Dej nenudí, prítomnosť sa strieda s minulosťou, všetko do seba napokon dokonale zapadne a vo vás po prečítaní ostane pocit, že s Triptychom ste nepremárnili ani sekundu. Ide pritom len o prvý diel série s Willom Trentom, takže môžete aj naďalej prenikať do tajov jeho života a netradičných prípadov.

Čítajte viac: http://zakopcan.blog.sme.sk/c/327093/K-Slaughter-Triptych.html#ixzz2RvsbIqQf

Během četby vám několikrát naprosto dojde dech

12. 04. 2013  |  Recenzoval: Syki - Knižní doupě

Ve chvíli, kdy je detektiv Michael Ormewood přivolán na místo činu v nejnebezpečnější čtvrti města kvůli brutální vraždě, je mu jasné, že nepůjde o žádný rutinní výkon. Nalezené tělo mrtvé prostitutky je je jediným vodítkem, jaké má, protože pachatel byl natolik chytrý, že po sobě nic nezanechal. Dřív, než si vůbec promyslí, jakým způsobem povede vyšetřování, je mu přidělen Will Trent z GBI, aby mu s případem pomohl.

Will Trent je tichý, soustředěný a celkově na první pohled dosti nudný patron. Patří ovšem mezi jedny z nejlepších vyšetřovatelů a sled podobných případů jej dovedl až k atlantské policii. Oběti totiž jedna věc spojuje a i když tomu nikdo nechce pořádně věřit, vypadá to, že vrah ještě neřekl poslední slovo.

Překlad

Český překlad knihy se mi líbil. Nepamatuju si na žádná výrazná zaškobrtnutí, jen myslím tu a tam chyběly v textu uvozovky, takže jsem byla mírně zmatená tím, jestli se jedná o přímou řeč nebo o niterní myšlenky postav. Ale ono to ani tolik nevadilo, protože vám stejně došlo, kdo co říká. Celému vyprávění byla zachována mrazivost a děsivé očekávání toho, co se bude dít dál. Já jsem tedy spokojená.

Postřehy a pocity

Jestli si myslíte, že hned od začátku budete vědět, na čem jste, autorka vás okamžitě vyvede z omylu. Ačkoliv vypadá, že jen tak nezávazně skáče z pohledu jedné postavy na pohled postavy druhé, činí tak zcela záměrně, jelikož tak získáváme možnost nahlédnout do myslí všech zúčastněných. Navíc nám tak odkrývá kus informací, které bychom jinak neznali. Mírně matoucí můžě být i střídání časových os, kdy musí čtenář dávat dobrý pozor na to, v jakém časovém úseku se momentálně ocitá a k čemu to nakonec vede.

Své postavy rozebírá až do těch nejmenších kousíčků. Nebere si servítky a popisuje i ošklivé příběhy z minulosti podrobně a věrohodně. Až vám z toho všeho běhá mráz po zádech. Ačkoliv je Will Trent styčným bodem celé série, poznáváme jej postupně a zjišťujeme tak, proč se od ostatních liší a co ho dělá výjimečným. Neměl v životě na růžích ustláno, ale dokázal se se svým osudem poprat. Prozatím to vypadá, že zdárně vyhrává, i když po cestě nejednou zakopne. To ho dělá tak zajímavým a sympatickým.

Hodnocení

Karin Slaughter si se svými čtenáři hraje od začátku do konce. Naservíruje vám informace v takovém pořadí a v takové podobě, jaké ona sama chce, aby vám v následujících kapitolách ukázala, že všechno, co vám dříve připadalo jako zbytečná vata, je důmyslně sestavené ústrojí, které stojí i padá na těch nejmenších detailech. Vám tak několikrát během četby naprosto dojde dech a svou bradu sbíráte ze země až s hanbou, protože nevěříte, jak vás mohla takhle napálit.

První seznámení s tvorbou této autorky bylo nanejvýš úspěšné. Dokázala ve mě vyvolat celou řadu pocitů a donutila mě namáhat si své mozkové závity. Série o Willu Trentovi aspiruje na jednu z mých oblíbených sérií. Pokaždé, když mě dokáže autor takhle nachytat, že mu to sežeru i s navijákem, vypovídá to o jisté kvalitě. První díl si tak ode mě vysloužil 4 hvězdičky a já se těším na ty další.

V současné době se dokončuje filmový scénář, který si na starost vzali švédští filmaři stojící i za filmovým Miléniem. Autorka si ovšem zajistila, že se psaní scénáře sama účastní, proto by nemělo dojít k nepřesnostem. My se tak můžeme těšit, co si pro nás přichystají a doufat, že to bude co nejdřív.


Ukázka z knihy Triptych