Nakladatelství Domino  ›  Edice  ›  Napětí  ›  Ostrý řez

Ostrý řez

Autor:
Jeffery Deaver
Originální název:
The Cutting Edge
Překlad:
Jiří Kobělka
Série:
Lincoln Rhyme
Pořadí knihy v dané sérii:
14
Žánr:
Napětí
ISBN:
978-80-7498-298-9
Počet stran:
520
Datum prvního vydání:
25. 10. 2018

Kliknutím zvolte variantu


Popis: Ostrý řez

Lincoln Rhyme a Amélie Sachsová se vracejí z Itálie právě ve chvíli, kdy v New Yorku začne řádit vrah s velmi neobvyklým modem operandi. Pronásleduje čerstvě zasnoubené páry a zabíjí je ve chvíli, kdy se v klenotnictví chystají koupit snubní prsteny. Ze symbolu budoucnosti se ve vrahově podání stává symbol zmaru a smrti.

New York zachvátí panika a Rhyme se Sachsovou musí začít okamžitě konat. Můžou se spolehnout na podporu newyorské policie i na vlastní kriminalistické zkušenosti, ale zanedlouho zjišťují, že tentokrát to možná nebude stačit. Tento pachatel má v plánu víc, mnohem víc, než je na první pohled patrné.

Pokaždé, když se Rhymovi se Sachsovou podaří odkrýt nějakou stopu, jako by se vrah na oplátku přiblížil k nim. A pak upoutá jeho pozornost prsten, který Lincoln dal Amélii. Na tom šperku je cosi obzvlášť přitažlivého... Mohl by dvojici legendárních vyšetřovatelů stát symbol jejich společné budoucnosti život?


Dotaz k produktu Ostrý řez

Jméno:
Telefon:
E-mail:  povinné pole
Číslo "10" slovy:  povinné pole
Váš dotaz:   povinné pole
 
 

Autor: Jeffery Deaver

Jeffery Deaver

Zatímco drtivá většina dospívajících Američanů se rok co rok těšila na letní prázdniny, že si potrápí tělo všemožnými sporty, Jeffery Deaver (*1950) se na ně těšil z jiného důvodu: že zase přečte, co mu přijde pod ruku. I to ho ale uspokojovalo jen chvíli. V jedenácti letech napsal první román, byť jen o dvou kapitolách. Na střední škole redigoval časopis a k němu vydával i svůj vlastní, literární. Žádný div, že zamířil k novinařině. Ale ani univerzitní diplom nestačil na post soudního zpravodaje prestižních listů Wall Street Journal či New York Times, po nichž pošilhával, a tak vystudoval ještě práva a věnoval se firemní právničině na Wall Street. Za dlouhých cest vlakem do práce a zpět zase psal, tentokrát vlastní verze svých oblíbených thrillerů.

Mezi jeho prvními vydanými kriminálními romány (Voodoo a Always A Thief jsou dnes vzácné sběratelské kousky, které se dalších vydání nedočkaly) a dneškem uplynulo rovných pětadvacet let. Za ono čtvrtstoletí Deaver pomalu, ale jistě stoupal rytmickým krokem jednoho románu ročně na žánrovou špici. Vstup na pomyslný Olymp mu velkou měrou zajistila originální postava kvadruplegického detektiva Lincolna Rhymea. „Zamýšlel jsem vytvořit holmesovskou postavu, která používá spíš mozek než tělo," říká autor o detektivovi, který zatím vystoupil v hlavní roli čtrnácti jeho románů. „Řeší zločiny tím, že o nich raději přemýšlí, než aby jako jiní střílel, běhal a po barech úskoky tahal z lidí svědectví."

Hrnuly se ceny, přicházely nabídky z Hollywoodu, stoupaly honoráře, rostla autorova prestiž. Bezmála třicítka vydaných titulů se rozletěla ve více než dvacetimilionovém nákladu po celém světě. Ozvali se i správci pozůstalosti Iana Fleminga s nabídkou, aby Deaver napsal novou bondovku.

Pro spisovatele jsou ale tohle všechno až druhotná měřítka úspěchu: „K psaní mě inspiruje čtenář. Jemu chci dávat všechno, co ho baví a co mu přináší vzrušení. V téhle branži je naprosto nezbytné, aby autor znal svého čtenáře a měl ho při psaní neustále na mysli."

ROZHOVOR S JEFFERYM DEAVEREM

Chtěl jste odjakživa být spisovatelem?

Ano. Svou první knihu jsem napsal v jedenácti letech.

Jakým způsobem hledáte a nacházíte nové nápady?

Na to se mě lidé ptají docela často. Abych mohl na tuto odtázku odpovědět, musím vysvětlit, v čem jako autor thrillerů spatřuji svůj hlavní úkol: musím čtenáři nabídnout co nejnapínavější příběh, jaký dokážu vymyslet. Inspiraci tedy nehledám v novinách nebo časopisech. Právě naopak. Většinu času, kdy se začínají rýsovat kontury příští knihy, sedím v temné místnosti a načrtávám si v hlavě linii příběhu, která dostojí tomu, co čtenáři od Deavera očekávají: silné postavy (nikoli však dokonalé), vyšinuté padouchy, kteří se neštítí ani nejhorších zločinů, krátký časový rámec (obvykle osm až osmačtyřicet hodin), spoustu dějových zvratů a scén, při nichž prudce graduje napětí.

Jste popisován jako autor "psychologických thrillerů". Považujete toto označení za správné? Odpovídá skutečnosti v tom smyslu, že se ve svých knihách do hloubky věnuji psychologii zločinu i jeho odhalování: nabízím nahlédnutí do mysli zločince i jeho lovce. Velkou pozornost věnuji také psychologickému propracování postav. Jinými slovy: hrdinové mých knih nejsou karikaturami a čtenář může mým prostřednictvím vstoupit do jejich mysli. Ale určitě bychom měli zmínit také to, že zejména v sérii Lincoln Rhyme poskytuji velký prostor forenzní kriminalistice, která má s psychologickým profilováním jen velmi málo společného.

Píšete snadno? Přepisujete hodně?

Neřekl bych, že píšu snadno, ale užívám si to. A přepisuju opravdu hodně. Nakladateli umožním nahlédnout do rukopisu obvykle až po dvacáté či třicáté revizi textu – a to skutečně nehovořím o drobných úpravách.

Kde rád píšete?

Dokážu psát kdekoli – v letadle, v hotelovém pokoji, kdekoli doma. (V pracovně mám občas takový nepořádek, že se musím přesunout do kuchyně. Jakmile zaneřádím poznámkami i kuchyň, dostává se na řadu koupelna. Přál bych si mít větší dům.) Vyhovuje mi psát v tichu, jen občas si tlumeně pouštím jazz nebo vážnou hudbu. A především potřebuju přítmí – zhasnu světla, zatáhnu rolety, zavřu oči a promítám si scénu, kterou se chystám psát. Ano, umím psát poslepu všemi deseti. Má to jen jedno negativum – někdy nasadím prsty na klávesnici špatně a pak na monitoru nacházím text, který ze všeho nejvíce připomíná kryptogram.

Dostihne vás někdy tvůrčí blok?

Často říkám, že tvůrčí blok neexistuje; správnější je nazvat tento problém ideovým blokem. Pokud člověk ovládá řemeslo, jazyk a základní techniky psaní, je schopen psát – pokud ovšem ví, co chce sdělit. Nechci však tuto autorskou strast zlehčovat, protože přijít na to, co vlastně chcete říct, je po čertech těžký úkol. Kdykoli při tvorbě zamrznu, ať už je to při psaní krátké pasáže nebo při vytváření celkové linie knihy, obvykle je to tím, že se snažím do textu vměstnat nápad, pro nějž tam není místo. A právě tehdy se sám sebe ptám: co tím chci říct? Pokud na tuto otázku nenaleznu odpověď nebo pokud mě ta odpověď neuspokojí, pak musím od onoho nápadu upustit a vydat se jiným směrem.

Proč je podle vás forenzní analýza v současných thrillerech a detektivkách tak populární?

To není nový jev, jeho kořeny sahají k Sherlocku Holmesovi. Současný nárůst zájmu nepochybně souvisí s rostoucím využitím moderních technologií v policejním vyšetřování. Pachatel může zmást nejlepší psychology nebo detektor lži, ale ze shody DNA se nevyvleče.

Kolik času věnujete rešerším? A jak při nich postupujete?

Rešerše a vypracování základní dějové linky mi zaberou přibližně osm měsíců. Většinu informací čerpám z knih a z internetu. Pochopitelně se také scházím s odborníky na daná témata, musím si ovšem dávat pozor, abych neměl informací příliš. Na hlubokém vhledu do problematiky není samozřejmě nic špatného, ale problém nastává, když získanými informacemi zahltíte knihu. Technické detaily jsou tady od toho, aby obohatily děj. Pokud tomu tak není, musí pryč.

Forenzní detaily bývají leckdy děsivé. Jak určujete hranici, kterou nesmíte překročit, abyste čtenáře neodradil?

To je těžká otázka. Ano, píšu krimipříběhy, takže musím popisovat násilí a jeho následky. Čtenáři (a lidé obecně) jsou fascinováni určitou mírou morbidity. Setkal jsem se ale se čtenáři, kteří mi řekli, že mě kvůli drastickým scénám - řekněme ve Sběrateli kostí – přestali číst, zatímco jiní mi říkají "ta scéna s krysami byla vážně skvělá" (jedna z nejdrsnějších, jaké jsem kdy napsal). Osobně si myslím, že méně je někdy více a že pokud čtenář mou knihu odloží, protože ji dál číst nedokáže, pak jsem vůči němu nedostál svému autorskému závazku.

Jak vybíráte místa, kde se bude odehrávat děj?

Pravidlo číslo jedna: piš o prostředí, které dobře znáš. Pokud zasadím děj mimo New York, kde jsem dvacet let žil, nebo mimo místo, kde žiju teď, vypravím se tam a strávím tam pár týdnů. Umožní mí to vnést do knihy barvy a náladu místa, ale i v tomto ohledu je méně více. Příliš mnoho místních popisů odtrhává čtenářovu pozornost od samotného děje.

Býval jste folkový zpěvák. Co vás k tomu přivedlo?

Ach, hudba je můj živel! Umí být svůdná, pohltí mě, zaplaví emocemi, je nekonečně proměnlivá... Zpíval jsem tenkrát vlastní písničky. Nedisponuju obzvlášť velkým hudebním talentem, ale hudební tvorba má pro mě nepopsatelné kouzlo. Spojit obsah i formu do jednoho kompaktního celku... to pro mě bývala velmi příjemná výzva. Hrál jsem v hudebních klubech okolo San Francisco Bay a v Chicagu, taky jsem tam učil. Ale už je to pryč a koncertování se dávno nevěnuju. 

Líbí se vám filmové zpracování Sběratele kostí? Podílel jste se na vzniku toho filmu?

Myslím, že ten film je dobrý. Pár věcí bych asi udělal jinak, ale já se vyznám v psaní knih, ne v natáčení filmů. Filmová režie je neskutečně náročná profese a já bych to nedělal za žádné peníze. Nechal jsem filmaře, aby si dělali svoje, a já jsem si dělal taky svoje. To považuju za dobré uspořádání věcí. Takže abych přímo odpověděl i na vaši druhou otázku – ne na vzniku filmu jsem se nepodílel.

Jak relaxujete?

Vařím a pak své kulinářské výtvory předkládám přátelům. Rád zkouším i velmi neobvyklé kuchyně, například středověkou nebo starořímskou. Když máte osamělou práci, musíte si to ve volném čase vynahradit.


Čtenářské recenze

Jak se vám tato kniha líbila? Zajímá to nejen nás, ale také celou řadu dalších čtenářů. Budeme tedy moc rádi, když se s námi podělíte o své názory a dojmy.

Pro odeslání recenze musíte být přihlášení.

Ostrý řez se s hrdiny vrací zpátky do New Yorku

16. 01. 2019  |  Recenzoval: Jana Hlinecká

Pokud patříte mezi fanoušky Lincolna Rhyma a Amélie Sachsové, zbystřete. Je tu již čtrnáctý případ, který vyšetřuje tato dvojice se svými kolegy. Tentokrát poznáte ostrou čepel odlamovacího nože a opravdu neobvyklý motiv vraždícího šílence. „Ostrý řez" je zaměřen na snoubence, kteří se chystají koupit snubní prsteny. To je vážně síla, co říkáte?

Lincoln Rhyme dostává svůj další případ, jakmile se vrací z Itálie. Byl přepaden majitel klenotnické dílny, který se právě chystal prodat snubní prsteny snoubencům. I mladí snoubenci byli zavražděni. To, co zprvu vypadá na loupežné přepadení, se záhy musí přehodnotit. Dochází k dalším přepadení a vypadá to, že hlavním motivem šíleného pachatele je chránit diamanty před vybroušením.
Probíhá klasické vyšetřování tak, jak jsme u Rhyma zvyklí. Důkladné ohledání místa činu, analýza vzorků a brilantní dedukce. Dále se rozbíhá paralelně několik nitek příběhu, které spolu zdánlivě nesouvisí. Lincoln si i tentokrát musí poradit prohnaností a úskoky pachatele.
Brzy je jasné, že všechno má mnohem širší pointu a dopad. Do vyvrcholení a konečného rozřešení případu nás čeká několik zvratů. A když už si myslíme, že je opravdu vše objasněno, stejně přijde překvapení nakonec. To ale ocení hlavně pravidelní čtenáři této série. Zdá se Vám, že jsem málo konkrétní? Snažím se neprozradit příliš mnoho a nepokazit Vám tak zážitek ze čtení.
Jako fanouškovi této série se mi hůře hodnotí knížka očima nezávislého čtenáře. Pro mě je to takové další setkání se starými známými. Moc se na ně těším, sice mě chvílemi štvou, ale přesto svůj čas s nimi trávím ráda.
V textu knihy Ostrý řez tentokráte chybí jedna typická věc pro všechny Deaverovy knihy s Lincolnem Rhymem. Jsou to přehledné poznámky zjištěných stop z důkazních tabulí. Já osobně jsem je vždy četla trochu ledabyle, takže mi příliš nechyběly.
Pokud bych měla srovnat s ostatními knihami v sérii, ty první díly byly „wow". Ty poslední včetně Ostrého řezu jsou „jen" dobré. Je patrný přerod z takového temnějšího thrilleru spíše na detektivní román s prvky thrilleru. V minulých dílech série bylo také věnováno více prostoru soukromí hlavních hrdinů než v Ostrém řezu, což mi trochu chybělo.
Každopádně doufám, že se letos na podzim dočkáme dalšího pokračování.

Místo štěstí krutý konec

03. 01. 2019  |  Recenzoval: HelenaH

Vše začíná nevinně, koupí zásnubního prstýnku. K té však nakonec nedojde, protože klenotník i oba snoubenci jsou z neznámého důvodu zavražděni. A brilantní Lincoln Rhyme bude mít již po čtrnácté plné ruce práce.

Geniální kvadruplegik a detektiv newyorské policie Lincoln Rhyme se českému čtenáři představil již před dvaceti lety svým prvním případem – honem na Sběratele kostí. Od té doby si jeho bystrý mozek zamilovali mnozí, a tak autor Jeffery Deaver vysílal Rhymea a Amélii Sachsovou po stopách dalších a dalších zločinců. Pátrali jsme s nimi po Tanečníkovi, Iluzionistovi, Hodináři, Viselci a mnohých dalších. Nyní přichází zcela nový zlotřilec, aby provedl svůj Ostrý řez.

Jako obvykle se ve svých recenzích Lincolnových příběhů dotknu samotného případu pouze okrajově, protože byste přišli o všechnu tu napínavou a mrazivou legraci. Snad jen malinko ochutnáme, abyste věděli, do čeho jdete. Po, v počátku uvedené, první vraždě na sebe nenechá dlouho čekat další. A navíc se zdá, že vrahovi, Dohazovači, nejde jen o smrtící zábavu, ale také o diamanty. Jak to dopadne, prozradí thriller Ostrý řez, vydaný nakladatelstvím Domino.

Jeffery Deaver i tentokrát sází na geniálního detektiva a jeho krásnou (nyní již také životní) partnerku Amélii. Přidejte další sympatické detektivy, ošetřovatele Thoma, který by nejraději všechny držel doma jako kvočna kuřata, a sžíravý humor, jímž lze odlehčit i tu nejzapeklitější situaci. Vyjde vám dokonalý thrillerový koktejl, od něhož nebudete chtít odlepit oko, ať si čas poběží, jak se mu zlíbí.

Těm, kteří objevili báječného Jefferyho Deavera až nyní, vzkazuji – nebojte se, že byste se v ději ztratili. Pátrání je pochopitelně prodchnuto i osobními životy hrdinů, ale autor rozhodně na nové čtenáře nezapomíná a všechno včas vysvětlí. Znalcům doporučuji, aby si připomněli staré případy, budou se jim dost možná hodit při odhalování tajemného vraha.

Lincoln Rhyme pomalu roztáčí kola svého nenáviděného, ale elegantního vozíku a jako ohař vyráží po čerstvé stopě. Nasedněte s Amélií do Cobry a zařaďte nejvyšší rychlost, ať mu stačíte. A pořádně se držte, i tentokrát to bude úžasná jízda.

Jeffery Deaver si stále umí udržet pozornost čtenáře

26. 12. 2018  |  Recenzoval: Marek Zákopčan

Jeffery Deaver nám naservíroval už štrnásty prípad svojich newyorských harcovníkov. A hoci by som už rád zistil, ako sa darí Katherine Danceovej, prípadne si prečítal aj nejaký triler mimo série, Lincolna Rhymea a Ameliu Sachsovú vždy rád uvítam vo svojej knižnici. Ich prípady nie sú totiž nikdy prvoplánové a fanúšikovia už vedia, že nemajú hneď naletieť prvému dojmu z postáv. To sa už stalo akýmsi pravidlom a, na druhej strane, po štrnástykrát to až natoľko nezarezonuje. Autor si našťastie vie udržať čitateľskú pozornosť, a to aj vďaka rôznorodým páchateľom. Oceňujem, že každý príbeh sa točí okolo inej sféry - už sme tu mali napríklad iluzionistov, svet hmyzu, kulinárstva, tetovania či dokonca elektrickej siete, a Ostrý řez predstavuje divadlo za kulisami spracovania diamantov, o ktorom sa bežný smrteľník dozvie len sotva.

"Byl naprosto bezradný, ochromený. Pan Patel zemřel - obraz jeho bot obrácených k potemnelému stropu prodejny Vimalovi stále běžel před očima. A ta dvojice taky. William Sloane a jeho snoubenka Anna. A pak ten muž v kukle, jak vchází do dveří a mnouří oči překvapením, že ho vidí. Jak zvědá zbraň a vzápětí se téměř současně ozývají dva zvuky: výstřel a náraz kulky do papírové tašky v jeho ruce." (str. 51)

Príbeh je rozdelený do piatich častí, pomenovaných podľa jednotlivých fáz spracovania drahých kameňov. Samozrejme, nie je to náhoda a badať v tom vrcholy prozaického rozprávania od úvodu cez zápletku až po záver. Jeffery Deaver ostáva verný svojej povesti, poskytuje fanúšikom nevšedného zloducha, ale nech je akokoľvek prešpekulovaný, mravenčia práca odhodlaných vyšetrovateľov ako obvykle prinesie svoje ovocie. A čo začne ako lúpežná vražda, sa veľmi rýchlo ukazuje ako omnoho komplikovanejší zločin. Mestom totiž otriasa aj séria zemetrasení, výbuchov plynových potrubí a nad všetkými sa vznáša ostro sledovaný proces proti hlavne mexického kartelu. Námetov teda autor spracoval skutočne dosť, ale držia pohromade a napokon sa ukážu v pekne vystavanej mozaike. Hoci ku koncu som miestami s úsmevom krútil hlavou nad Deaverovou fantáziou. Jeho zločinci sú skutočnou špičkou a aj keď sa im nedá uprieť vysoká inteligencia, občas som silno pochyboval, že by bola realita až taká prepletená. Románová skutočnosť je však čosi iné a autorov spôsob odkrývania motívov patrí medzi najpríťažlivejšie.

"Všechny moje kurici v jediném kurníku. Rostov od dveří viděl policajtčina záda. Byla zhruba pět metrů od něj. Něco ho napadlo. Rozhlédl se a sebral na zahradě velkou cihlu. Vrátil se ke dveřím a znovu nakoukl dovnitř. Ano, ano, to by šlo. Rychle vstoupí dovnitř, hodí ji cihlu na hlavu a namíří na otec pistoli. Pak vytáhne té policajtce pistoli a nasadí jí na ruce klepeta. A pak už se jen postará o Vimala a zbytek rodiny. A co ona? Ta policajtka? Rostov znovu zahlédl modrý diamant na jejím bílém prstu. Tak lákavý... Stáhl si kuklu, vzal do levé ruky pistoli a strčil si ji pod paži. Otočil klikou." (str. 268)

Pri čítaní mi napadla jedna paradoxná myšlienka. Deaver dokáže do deja zapracovať aj malé príbehy vedľajších postáv a pritom im dodať punc autentickosti - opíše ich sny, pracovné zaradenie, rodinné pomery... a po piatich stranách sa s nimi rozlúčime. A pritom čo sa týka stálych postáv v jeho románoch od detektíva Lona Sellita cez technika Mela Coopera až po agenta FBI Freda Dellraya, o nich až tak veľa nevieme. Nebolo by zlé, keby autor vo svojich knihách venoval priestoru aj týmto stáliciam, ktorí sa prakticky obmedzili len na výkon povinností. Ak niekto má tú možnosť, tlmočte Deaverovi moju požiadavku, ďakujem :D V Ostrom řeze mi na počudovanie chýbala po grafickej stránke priebežne sa dopĺňajúca tabuľa s informáciami o páchateľovi a jeho zločinoch, rovnako ako zmienka o sokoloch za Rhymovými oknami :-) Tieto dva malé mínusy sú však prevalcované pozitívami a som rád aj tomu, že pôsobnosť tímu sa (snáď) bude častejšie rozširovať aj za hranice. Sérii to dodáva vítaný šmrnc.

Krvavé diamanty

02. 12. 2018  |  Recenzoval: Klára Stryalová, Chrudimka.cz

Na pulty knihkupectví se dostal Ostrý řez, a jelikož se jedná již o čtrnáctý případ Lincolna Rhyma, nabízí se logicky otázka, zda má další zářez na Deaverově pažbě ještě co nabídnout. Nevystřílel se už autor na předchozích dílech? To zjistíme jediným způsobem a tudíž směle do čtení! 

Bim bam, bim bam. V dálce je slyšet svatební zvony. No, možná ještě tak úplně slyšet nejsou, ale v hlavách mladého zasnoubeného páru již vyzvání ostošest. Plni očekávání se blíží na místo schůzky s talentovaným brusičem diamantů, aby si mohli vyzvednout hmatatelný důkaz své lásky v podobě zlatého kroužku s blyštivým kamenem. Nedočkavost, radostné očekávaní, zamilovanost... To vše se však rychlým pohybem odlamovacího nože mění v kaluž krve rozlévající se na podlaze, kde se životadárná tekutina obou snoubenců mísí v jednu. Navždy spolu, v životě i ve smrti. Jen asi nečekali, že ten konec přijde tak rychle a tak brutálně.

Kromě těchto dvou je na místě mučen a zavražděn i Jatin Patel, známý brusič diamantů. Patelův učedník Vimal jen o chloupek unikne kulce do zad, když útočníka vyruší. A vrah mizí i s několika surovými diamanty, za něž byste si pořídili slušné bydlení. Bohužel pro jisté fiktivní postavy zde výčet obětí nekončí. Maskovaný muž si teprve brousil nůž a nabíjel zbraň.

Na Lincolna a Amélii protentokrát čeká případ šílence, pronásledujícího zasnoubené páry. Ale jelikož Deaver je Deaver, a protože u něj vše souvisí se vším, je vcelku brzy jasné, že není všechno diamant, co se třpytí. Tedy jako že nic není na první pohled takové, jak se zdá. Třeba takové zemětřesení v New Yorku. Hmmm? Výbuchy plynu... Připravte se na večírek plný nečekaných zvratů.

Ostrý řez je perfektně promyšlený a dokazuje, že k dobrému příběhu nepotřebujete sotva uvěřitelné zběsilé akce, padouchy loupící ultra utajované vládní dokumenty ani hlavní hrdiny schopné zastavit kulku v letu a vyléčit se z průstřelu srdce za víkend. Místo toho vám však naservíruje labyrint plný záludných odboček, u nichž ovšem můžete narazit na důležité drobečky informací, jež vám postupně pomohou dobrat se zdárného konce. Pokaždé, kdy už si myslíte, že jste tomu přišli na kloub a víte, o co tam skutečně jde, se vám pan Deaver poťouchle vysměje do obličeje: „Ale no tak, takhle jednoduché to přeci být nemůže."

Ne, jednoduché to opravdu není, jsou tu plány plánů uvnitř plánů a všechno do sebe zapadá s precizností ruské matrjošky. Je jen a jen na čtenáři, aby se prokousal jednotlivými vrstvami až k tomu zakuklenému jádru. Přitom máte všechny indicie celou dobu na očích. A zase to tiché hahaha.
Přestože na vás kniha neútočí dechberoucími scénami a nedusí vás v závalu předimenzovaných scén jako vystřižených ze Smrtonosné pasti, dokáže plně zaměstnat pozornost a nenásilně si uzurpovat váš drahocenný čas pouze pro sebe. A tak se dle mého pozná dobrý příběh.

Ostrý řez by neměl chybět ve sbírce žádného Deaverova fanouška

27. 11. 2018  |  Recenzoval: Richard Spitzer - Centrum detektivky

Řekli si „ano“ a podepsali si tím rozsudek smrti. Ve svém čtrnáctém případu bude kriminalistický konzultant Lincoln Rhyme pomáhat dopadnou vraha, který se zaměřuje na snoubence.

Když muž požádá ženu o ruku a ona řekne „ano“, je to jistě pro oba jeden z nejhezčích dnů v životě. Následují vcelku příjemné starosti s vybíráním termínu svatby a svatebních hostů. K tomu patří také návštěva klenotníka a výběr snubních prstenů. Jenže pro mladý pár, který přišel do klenotnického obchodu indického brusiče diamantů pana Patela, to byl také poslední den v jejich životě. Překvapili tu maskovaného lupiče, který zabil klenotníka a rozhodně nemínil zanechat naživu svědky…

Další z obětí se měl stát mladý Patelův učeň Vimal Lahori. Mladý Ind přišel za svým učitelem krátce po snoubencích a zabijákovi utekl s velkým štěstím. Maskovaný násilník však stačil mladíka postřelit. Vimal se nyní toulá městem. Domů nechce a na policii také ne. Vzácné kameny, které panu Patelovi nesl, by mu mohly otevřít cestu do nového života. Po Vimalovi však nepátrá jen policie, která hledá možného svědka trojnásobné vraždy, ale i sám vrah, aby dokonal nepovedené dílo.

Co ale bylo skutečným motivem vražd v klenotnictví? Obětí přibývá. Zabiják jednak hledá další lidi, kteří by mohli něco vědět o mladíkovi, který mu proklouzl, a jednak to vypadá, že se z nějakého důvodu zaměřil na mladé snoubence. Jak to vlastně je, to bude muset vyšetřit newyorská kriminálka, která si na to přizvala svého obvyklého konzulta Lincolna Rhyma. Ten je sice upoután na invalidní vozík, ale ve svém domě má k dispozici nejmodernější přístroje pro vyhodnocování důkazů. A také svůj malý tým, v čele s policistkou a životní partnerkou Amélií Sachsovou.

Čtenářům detektivek a thrillerů jistě už dávno není třeba postavu Lincolna Rhyma představovat. Tento kvadruplegický geniální kriminalista se stal hrdinou už čtrnáctého románu amerického spisovatele Jefferyho Deavera. Tahle knižní série se zejména v začátcích těšila velmi slušnému hodnocení, nicméně dodnes si vede velice dobře, a to i v porovnání s ostatními autorovými sériemi (Kathryn Danceová, John Pellham, Rune). Díky Lincolnovi je (literární) New York zase o něco bezpečnější. Tedy dokud se zase nevynoří nějaký další maniak s poněkud pochybnou „zálibou“.

Na konci předcházejícího titulu série (Poslední hodina), který se téměř celý odehrával netradičně v Itálii, dal Deaver českým čtenářům naději, že by se další příběh mohl odehrávat v Praze. Aktuální román Ostrý řez se však celý odehrává v New Yorku, a tak se naděje rozplynula jako mlha nad Manhattanem. I tak zatím u českých čtenářů novinka boduje. Na serveru Databáze knih se dostala zatím na hodnocení 91 %, což ji řadí v autorově bibliografii na druhé místo společně s Rozbitým oknem (vede první titul Sběratel kostí s 92 %; oba posledně zmíněné romány patří do série s Rhymem). Ani na serveru Goodreads si Ostrý řez nevede špatně – s hodnocením 81 % jde zatím o pátý nejúspěšnější Deaverův titul ze všech čtyř výše zmíněných sérií.

Jeffery Deaver je znám tím, že se v každé knize zaměří kromě forenzní kriminalistiky na nějaký další obor lidské činnosti. Tentokrát je to těžba a opracování diamantů, která ale obvyklý „kurz forenzní kriminalistiky“ poněkud vytlačuje (dokonce chybí i obvyklá tabule se soupisem důkazů). Vaše hodnocení knihy tak možná bude záviset i na tom, zdali jsou pro Vás diamanty „prostě jen nějaká sklíčka“ nebo „krása nesmírná“.

Autor nám hned o začátku vnucuje otázku, zdali bude pachatel tentokrát jen „obyčejný“ šílenec, nebo zdali půjde o něco víc. Samozřejmě, asi moc nevyzradím, když řeknu, že půjde. To bychom nesměli Jefferyho znát! Mistr několikanásobných závěrečných odhalení (byť někdy poněkud bizarních) nám posléze překládá „dvousložkovou“ zápletku, u které ale trochu déle trvá, než vstřebáme (než připustíme), že obě složky spolu fungují.

V knize se několikrát opakuje situace, kdy víme, co a jak pachatel provedl, abychom vzápětí sledovali myšlenkový pochod Lincolna Rhyma, ve kterém to popíše téměř totožně. Mám pocit, že dříve to „Linkovi“ a jeho partě přeci jen trvalo trochu déle, takže tady to na mě místy působilo tak trochu uspěchaně.

Z výše uvedených důvodů je pro mě (zatím) vysoké hodnocení poněkud překvapivé. Kniha sice není špatná, ale mezi nejlepší bych ji rozhodně neřadil. Už jsem od Deavera četl lepší tituly. Nicméně v tom aktuálním i tak najdeme vše, co od autora očekáváme. Detailně popsané vyhodnocování důkazů i Lincolnovu genialitu, a přesto lidskost, kdy i on sám chybuje a je ochoten si to přiznat. Setkáme se opět nejen s Amélií Saschsovou, ale i mladým policistou Pulaskim, ostříleným Lonem Sellitem, nebude chybět ani laboratorní technik Mel Cooper. Jak jsem už naznačil, dočkáme se tradičně několika zvratů jdoucích vlnovitě po sobě (některé jsou opět dost na hraně). Jako pravidelný čtenář série jsem jeden uhádl skoro hned, zato bez toho úplně posledního bych se klidně obešel. Nicméně podle dosavadních komentářů ke knize ho mnozí čtenáři přivítali.

Kniha tak zůstává nejnapínavější v okamžicích, kdy se můžeme bát o osud Vimala nebo budoucích obětí – snoubenců. Přesto se u knihy nudit nebudete ani v ostatních pasážích, a pokud jste fanoušci Lincolna a Amélie, ať už řeší jakýkoliv případ, určitě by vám neměla ve sbírce chybět.

Snoubenci - druh v ohrožení

26. 11. 2018  |  Recenzoval: Kamila Pětrašová

Spisovatele Jefferyho Deavera netřeba českým čtenářům představovat, jelikož je u nich už léta velmi oblíbený. Letos k nám doputovala novinka z týmu kolem Lincolna Rhymea a Amélie Sachsové. Vypadá to, že jsme tentokrát narazili na vraha, kterému štěstí zamilovaných párů leží hodně v žaludku.

Případ začíná, když si jde mladý pár vybrat zásnubní prsteny k vyhlášenému diamantérovi panu Patelovi. Ve výtahu s nimi jede nenápadný muž. Ten ale pár i pana Patela během pár vteřin napadne a usmrtí.
S případem se newyorská policie obrací na známého konzultanta Lincolna Rhymea. Jeho tým se tak dostává do nového světa diamantérů a snaží se vyřešit, proč pachatel napadá šťastně zadané páry, které se rozhodly pro společný život.
Do vyšetřování se jim zapletou ještě nejasná zemětřesení, která způsobují výbuchy plynu a přináší další zbytečné oběti. Vyšetřovatelé mají naspěch, ale jelikož se jim do týmu infiltruje zrádce, jejich závěry a sledování vychází dlouho do ztracena.
Čtenáři ale nemusí mít strach - Lincoln se svou dokonale bystrou myslí všechny podrazy odhalí a na jméno pachatele přijde - ale jistě budete i vy překvapení, kdo to je a jaké indicie dopomohly k rozluštění záhady.
Pobavilo mě, když autor zmínil ve své knize kultovní seriál Hra o trůny. Z jeho tvorby jsme také zvyklí na to, že nás prostřednictvím kriminálního případu seznamuje s méně známými odvětvími - tentokrát s obchodem s diamanty a jejich zpracováním. Co bych uvítala, tak lehké zkrácení, někdy mi už popisy připadaly zbytečně dlouhé a mini epizody také.
Čtenáři očekávali známou kvalitu a já myslím, že ji dostali. Složitý případ, neskutečně zamotaný, plný nečekaných zvratů a překvapivým závěrem.

Deaver s přehledem strčí do kapsy všechny rádoby bestsellery

17. 11. 2018  |  Recenzoval: schefik

Nejslavnější knižní kvadruplegik je zpět. Tato věta bude pravděpodobně většině fanoušků Jeffery Deavera zcela stačit na to, aby zbystřili a co nejrychleji se vydali do knihkupectví. Pro vás ostatní – nakladatelství Domino vydává již čtrnáctý případ Lincolna Rhymea a Amélie Sachsové tentokrát s podtitulem Ostrý řež. Sotva se Lincoln a Amélie vrátili z Itálie již na ně čeká další případ. V New Yorku tentokrát řádí brutální vrah, jenž pronásleduje čerstvě zasnoubené páry.

Jeffery Deaver, patří již dlouhá léta k tomu nejlepšímu co americká detektivní škola nabízí. Za svou oblibu vděčí především svým originálním hrdinům a v neposlední řadě také faktu, že se neustále snaží přijít s něčím novým. Krásným důkazem je například jeho román Říjnový seznam, který napsal od konce k začátku. Ovšem ani jeho nejoblíbenější série nezůstávají nikterak pozadu. Ostatně, Rhyme se Sachsovou jsou zde s námi již od roku 1997 (česky 1999), kdy světlo světa spatřil Sběratel kostí. A ani přes tuto dlouhou dobu neztratili tito hrdinové nic ze své atraktivity.

Jak jinak bychom mohli v ruce držet román s pořadovým číslem čtrnáct, který opět vrací na scénu tuto oblíbenou dvojici. Zatímco si Rhyme se Sachsovou udělali v předchozí knize “malý” výlet do Itálie, Ostrý řez nás vrací do dobře známého prostředí Spojených států. Když neznámý pachatel vtrhne do obchodu s diamanty, kde si zrovna zamilovaný pár vybírá zásnubní prsteny, vypadá vše jako běžná loupež. Avšak kromě ukradených diamantů za sebou pachatel nechá i skutečně krvavou lázeň...

Jak to tak bývá vodítek moc není. Přesto vypadá případ vcelku jasně, loupež diamantů již zlákala nejednoho zločince. Na Rhymeovi a Sachsové tak je tohoto neznámého vypátrat. Jak se však zdá, realita je trochu jiná a o diamanty jde v tomto případě až v druhé řadě. Tento pachatel toho má v plánu mohem víc. Budou však schopnosti zkušených kriminalistů stačit na to, aby zabránili dalšímu řádění tohoto brutálního vraha?

Jeffery Deaver i tentokrát nakládá na bedra svých hrdinů skutečně zapeklitý případ, který bude i pro zkušenou dvojici skutečnou výzvou. Ostatně kdo má za sebou již pár knih tohoto výborného amerického spisovatele, bude i v Ostrém řezu jako doma. Nebyl by to však Jeffery Deaver, kdyby si pro čtenáře nepřipravil nějaké to překvapení. A ani tentokrát s nimi nikterak nešetří, tedy především v druhé polovině knihy.

Po mírném zvolnění v předchozí knize, kdy především v úvodních pasážích se Rhyme se Sachsovou pohyboval spíše v pozadí celého příběhu, se Deaver vrací v plné síle a své hrdiny rozhodně nikterak nešetří. Možná si někteří čtenáři řeknou, že po tolika knihách nemá tento autor už moc co nabídnout, avšak opak je pravdou. Ano Deaver využívá v podstatě stále stejné postupy, přesto se mu daří stále své čtenáře překvapovat a to i přesto, že s odstupem času vám po dočtení přijde vše naprosto jasné. Ovšem právě v tom tkví síla tohoto autora.

Vedle všech těch zaručených bestsellerů, které září ve výkladních skříních knihkupectví s podbízivými nápisy, může působit Ostrý řez trochu jako šedá myška. Ovšem kdo zdá tvorbu této legendy americké školy moc dobře vý, že Deaver žádné takovéto lákadla nepotřebuje a s přehledem stříčí všechny tyto rádoby bestsellery do kapsy. A Ostrý řež to jen a jen potvrzuje.

Temný thriller, v němž není nic takové, jak to na první pohled vypadá

22. 10. 2018  |  Recenzoval: Veronika Černucká

V New Yorku řádí brutální vrah, kterému jsou trnem v oku zamilovaní snoubenci. Během prvního zločinu zemře několik lidí a vše nasvědčuje tomu, že je vrah posedlý snubními prsteny s diamanty. Lincoln Rhyme a Amélie Sachsová mají před sebou zapeklitý případ, ve kterém nic není takové, jak to na první pohled vypadá.

Američan Jeffery Deaver (1950) inklinoval k psaní odmalička, svůj první román vytvořil již ve svých jedenácti letech. Žánrově se rozhodl pro thriller, protože cítil, že je v něm největší potenciál. Po absolvování žurnalistiky pracoval nějakou dobu jako novinář, ale cítil, že to není to pravé ořechové. A tak se rozhodl, že vystuduje práva. Opět úspěšně absolvoval a několik let se pohyboval v oboru. V roce 1990 se stal spisovatelem z povolání a od té doby napsal přes dvě desítky románů.

Jeho knihy získaly řadu prestižních cen, některé byly zfilmované a Deaver se prosadil i jako teoretik žánru a tvůrce antologií. Deaverovy romány jsou běžně překládány do téměř třiceti jazyků a pravidelně se drží na nejvyšších příčkách žebříčků prodejnosti. Deaver si potrpí na série a některá díla vydal pod pseudonymem. V aktuální novince z nakladatelství Domino vystupuje Lincoln Rhyme, který se představuje již po čtrnácté. "Ostrý řez" je temný thriller, ve kterém nic není takové, jak to vypadá.

Lincoln Rhyme je snadno zapamatovatelná postava už proto, že je upoutaný na invalidní vozík a plně závislý na pomoci svého ošetřovatele. Tělo ho sice zrazuje, ale jeho geniální mysl funguje dokonale. Zde se předvede v roli Velkého detektiva a jeho triky by mu mohl závidět i slavný Sherlock Holmes. Deaver se nespokojil s pouhým pátráním a ze svého hrdiny udělal významného hybatele děje a v jistém smyslu i oběť něčích intrik. Tohohle chlápka byste mohli litovat, ale vy mu budete viset na rtech a nadšeně sledovat jeho eskamotérské kousky.

Rhymovou parťačkou je tu opět Amélie Sachsová. Tahle atraktivní a nelítostná policistka vyráží do terénu, vyslýchá podezřelé a je pravou rukou Rhyma upoutaného na invalidní vozík. To, co zpočátku vypadá jako přímočará honička za sériovým vrahem s podivnými choutkami, se promění v klasickou detektivní hádanku, v níž záleží na vašem důvtipu a hledání stop. Správné řešení budete mít celou dobu před očima, ale s radostí se necháte ošálit falešnými stopami. "Ostrý řez" je geniálně vystavěná detektivka, kde záleží na nejmenších detailech.

Na konci do sebe všechno zapadne jako dílky puzzle a vy budete žasnout, jak Deaver dokáže vymýšlet další a další lsti. I když budete mít podezření na jistou postavu (nebo postavy), autor vás dokáže přesvědčit o tom, že podezíráte nesprávné lidi. Možná se necháte uchlácholit tím, co říká Rhyme a Sachsová, ale myslete na to, že ani oni nejsou neomylní. Můžou se splést, můžou uvěřit lžím, anebo mohou záměrně podvádět. "Ostrý řez" je plný blufování a vy budete zmatení tak, že ani nebudete vědět, jak se jmenujete.

Chtělo by se říci, že se tu autorovi povedl husarský kousek, ale těch husarských kousků je tady hned několik. Obzvláště druhá půlka románu je plná nečekaných zvratů a šokujících překvapení. Deaver miluje dvojsmysly a málokdo je tím, za koho se vydává. Až knihu dočtete, bezpochyby si ji přečtete znovu a budete se smát tomu, že vás řada věcí netrkla už dříve.

Nejspíš se přistihnete při tom, že si budete říkat, že tohle nějak nesedí, ale stejně jako já se necháte oblafnout a ani vás nenapadne, že zrovna tahle drobnost je parádní falešná stopa. Ale nevěště hlavu. Ono je totiž docela možné, že stejně se nechají napálit Lincoln Rhyme a Amélie Sachsová. Takže vítejte v klubu a užijte si jejich nejnovější dobrodružství, které se točí kolem třpytivých kamínků za miliony dolarů.

https://recenze-knih994.webnode.cz/l/recenze-ostry-rez/?fbclid=IwAR1pvPwElDvI8SPem5qhN7nFJ4APX_5exmCfjUsjLd1NtWYxrbZj3ju_QK8 


Ukázka z knihy Ostrý řez