Nakladatelství Domino  ›  Edice  ›  Napětí  ›  Černá ozvěna

Černá ozvěna

Autor:
Michael Connelly
Originální název:
The Black Echo
Překlad:
Josef Orel
Série:
Harry Bosch
Pořadí knihy v dané sérii:
1
Žánr:
Napětí
ISBN:
978-80-7303-613-3
Počet stran:
392
Datum prvního vydání:
25. 10. 1999
Datum vydání dotisku:
23. 05. 2011

Nakupte ještě za 2000 Kč a získáte DOPRAVU ZDARMA!

Černá ozvěna

Popis: Černá ozvěna

První ze série případů svérázného detektiva Harryho Bosche. Michael Connelly úspěšně navazuje na tradici americké tvrdé školy a za tuto knihu dostal Cenu Edgara, která je udělována autorům nejlepších detektivek. Za svůj velký literární vzor označuje Raymonda Chandlera, stvořitele dalšího kultovního detektiva Phila Marlowa.

V tomto případu vyšetřuje Harry smrt svého přítele a spolubojovníka z vietnamské války. V tajuplném bludišti zločineckého podsvětí, se kterým je konfrontován, ožívá hrůza, kterou kdysi zažil ve Vietnamu jako příslušník jednotky specializované na boj v podzemních tunelech. Boschovou partnerkou v tomto souboji s nebezpečnými zločinci, jimž se podařilo proniknout na důležitá místa v policejním aparátu, je agentka FBI Eleanor Wishová. Jejich vztah dočasně přesáhne kolegiální rovinu, což Boschovi zkomplikuje obtížné rozhodování mezi spravedlností a pomstou, před které je v závěru případu postaven.


Dotaz k produktu Černá ozvěna

Jméno:
Telefon:
E-mail:  povinné pole
Číslo "10" slovy:  povinné pole
Váš dotaz:   povinné pole
 
 

Autor: Michael Connelly

Michael Connelly

Tu otázku dostává Michael Connelly (*1956) často a odpovídá na ni stále stejně: nejvíc ze všech autorů jej ovlivnil... Dá se to uhádnout, není to těžké, ba naopak až logické: Raymond Chandler a především jeho román Loučení s Lennoxem. Když mu veleinvenční novináři nedají pokoj a dotírají dál, dozvíme se, že má rád i Harrisova Červeného draka a Pohřešovaného od Rosse MacDonalda. Z filmů se mu líbí Čínská čtvrť, Bullitův případ a opět Loučení s Lennoxem. Má rád blues a jazz. Ani by nemusel odpovídat. Všechno je to nabíledni. Koneckonců sám říká: „Všechno, co chci, aby o mně lidé věděli, je v mých knihách."

V šestnácti letech se stal svědkem zločinu. To ho nasměrovalo nejprve k četbě literatury toho typu a pak i k psaní na to téma. Už jako středoškolák napsal krimi povídku do školního časopisu. O necelých deset let později psal o reálných zločinech do novin. Dvanáct let nato, v roce 1992, vydal první román. V Černé ozvěně, ověnčené cenou Edgar za nejvydařenější prvotinu, se poprvé objevil jeho stálý hlavní hrdina, melancholický policista Harry Bosch. V jeho případě lze parafrázovat: cokoli o něm chcete vědět, najdete to na obrazech jeho holandského jmenovce. Takové je prostředí, ve kterém detektiv Bosch působí: depresivní, hrůzné, beznadějné. Je takový i on?

Na to odpovídá opět Connelly: „Friedrich Nietzsche napsal, že když člověk nahlédne do temnoty propasti, současně s tím propast nahlédne do něj." Tak nezvratně poznamenalo jazzového labužníka Bosche nemilosrdné, kruté a chladné prostředí, v němž se pohybuje, temná zločinná propast jménem Los Angeles.

Určitě i proto – o řemeslně bravurně zvládnuté stránce policejních procedurálních románů nemluvě – platí dnes detektiv Harry Bosch (a v posledku také advokát Mickey Haller) za jednu z nejkomplexněji pojatých, nejvěrohodnějších a nejzajímavějších postav současného detektivního thrilleru. A jeho duchovní otec za jednoho z nejlepších žijících autorů žánru.

Velmi výstižné zhodnocení napsal Miroslav Petříček v recenzi románu Pád: "Michael Connelly patří k těm autorům, kteří se rozhodli pokračovat v tradici "drsné školy" (ale také filmu noir). Chápou ji jako přesný nástroj popisu společnosti, který je schopen proniknout pod obecné teorie a odhalit samy kořeny sociální patologie, aniž se kvůli tomu musí román nutně tvářit jako vysoká literatura. Protože tou se nečekaně stává mimoděk a spíše na zapřenou."

Sotva bychom nalezli slova, která Connellyho tvorbu vystihují lépe.


Čtenářské recenze

Jak se vám tato kniha líbila? Zajímá to nejen nás, ale také celou řadu dalších čtenářů. Budeme tedy moc rádi, když se s námi podělíte o své názory a dojmy.

Pro odeslání recenze musíte být přihlášení.

Ano. Mezi Philem Marlowem a Harrym Boschem lze najít řadu paralel.

25. 03. 2015  |  Recenzoval: Richard Spitzer - Centrum detektivky

Harry Bosch řeší svůj první knižní případ. Mrtvola nalezená v rouře u přehrady by mohla být jen další obětí závislosti na drogách. To by ale nesmělo jít o bývalého vietnamského veterána, kterého detektiv Bosch znal. Do čeho se mohl voják zaplést? Stopa vede až k bývalé vojenské jednotce operující v podzemních tunelech ve Vietnamu.

Detektiv Harry Bosch je důstojníkem losangeleské policie. Jednoho dne dostane za úkol vyšetřit smrt muže, který byl nalezen v nepoužívané odpadní rouře u přehrady nad městem. Boschovi kolegové chtějí smrt uzavřít jako předávkování a mrtvého považují za jednoho z mnoha feťáků, kteří si zde nakonec šlehli svou poslední dávku. Harrymu se však na smrti něco nezdá – v zemřelém poznává svého dávného spolubojovníka z Vietnamu, který ho asi před rokem kontaktoval. Nebyl typem člověka, co se sám předávkuje…

Když se ukáže, že mohlo jít skutečně o násilnou smrt, je nucen detektiv spolupracovat s agentkou FBI Eleanor Wishovou. Zdá se totiž, že stopy vedou až k bývalé vojenské jednotce, která měla ve Vietnamu za úkol zneškodňovat tunely nepřátel, vyhloubené pod džunglí. Boschovi není spolupráce s agentkou zpočátku příliš příjemná, ale při hledání možného svědka, který v noci viděl odklizení mrtvoly k přehradě, se postupně sbližují. Bohužel je Harry ale trnem v oku mnoha nadřízeným, kteří na něj nasadí dva agenty z vnitřního vyšetřování. Ti Harryho přímo nenávidí a netouží po ničem jiném, než ho na něčem nachytat…

Před časem jsem narazil na srovnání typu „kdyby byl dnes žil Raymond Chandler, psal by jako Connelly“. Přiznám se, že jsem se s tím zpočátku tak zcela neztotožňoval, ale právě při čtení Černé ozvěny musím dát tomuto přirovnání za pravdu. Harry Bosch je zde dost často Chandlerovu hrdinovi Philu Marlowovi opravdu podobný. Ostatně i sám Connelly v jednom z rozhovorů přiznává, že je postava Bosche odvozena od několika policistů, se kterými se při své práci reportéra krimi zpráv setkal, ale rád by v ní rád viděl i právě kousek Marlowa nebo třeba Bullita (ze slavného filmu Bullitův případ se Stevem McQueenem). Bosch sice netrousí neustále suché hlášky, ani nemá jednu flašku whisky schovanou v šuplíku a druhou v přihrádce palubní desky vozu, ale jeho pohled osamělého vlka, zbaveného veškerých iluzí, ze stránek prosakuje na mnoha místech.

Bosch nastartoval a zamířili po štěrkované cestě k bráně. Stáhl okénko. Obloha měla barvu vybělených džínsů, vzduch se ani nepohnul a voněl po čerstvých zelených paprikách. Bohužel ne nadlouho, pomyslel si Bosch. Vracíme se do hnusného světa.

Str. 185

Příběhy Phila Marlowa i Harryho Bosche se také odehrávají ve stejném prostředí – v Los Angeles a jeho okolí. A je to právě tohle kalifornské město, se svým Hollywoodem, širokými bulváry, přepychovými domy, suchem vyschlými kopci a modrým mořem, kde je pod povrchem ta nejhorší špína, jak naznačuje předchozí úryvek. Krása Kalifornie, jak ji zná mnoho turistů, kontrastuje s lidskou spodinou v různém stádiu – pedofily, chlapeckými prostituty, zloději a vrahy. Nebo bývalými válečnými veterány, z nichž se velká část dala na dráhu zločinu nebo se z nich staly fetující trosky (samozřejmě obojí se nevylučuje).

Děj Černé ozvěny začíná jako jedno z mnoha rutinních vyšetřování, postupně se mění v Harryho snahu zachovat si prostor pro svou práci, přičemž však musí překonávat klacky, které mu pod nohy hází nadřízení i různí vyšší policejní důstojníci. Ostatně politikaření a potažmo kritika byrokracie policejního aparátu je jedním z hlavních znaků Connellyho tvorby. Je jasné, že autor fandí profesionalitě „obyčejných pěšáků“, pro které jsou politické čachry a ústupky jen překážkou v práci. Obhajuje jistou „zdravou nedisciplinovanost“, pokud přináší dobré výsledky, což může být jen dopadení a usvědčení pachatele. Harry Bosch je tak blízký každému, kdo má trochu problémy s autoritami, respektive s jejich samolibostí, zabedněnou neústupností a omezeností, hraničící až s hloupostí.

Kniha pak graduje v napínavém finále, kde najdeme vše – akci, napětí, politické čachry, strach o Bosche (i jistý soucit s ním), ale především pak mnohá překvapení a několikanásobná odhalení, jak se na dnešní thriller sluší a patří (a to byla kniha napsána už v roce 1992).

Pokud jste knihy amerického autora Michaela Connellyho dosud neznali a s jeho tvorbou jste se seznámili až později díky jeho novějším románům, podívejte se, jak to všechno začalo. Jaké to bylo, když byl Bosch ještě o nějakou řádku let mladší a s matkou své pozdější dcery Maddie se teprve seznamoval. A vězte, že Černá ozvěna byla v roce 1993 oceněna prestižní cenou Edgar za nejlepší prvotinu. Pro Vás bude zase nejlepším způsobem, odkud začít. Rozhodně Vás nezavede do slepého tunelu…


Ukázka z knihy Černá ozvěna


Hlídač dostupnosti Černá ozvěna

Tato kniha není momentálně dostupná. Pokud si přejete být informování o případném dotisku, vyplňte prosím svou e-mailovou adresu.

Váš e-mail: